Ön találkozott már a fentihez hasonló honlap megszólítással, nyitó szöveggel? Bizonyára igen. Mi az, amit elárul a fenti köszöntő a honlapot működtető vállalkozásról, esetleg annak tevékenységéről? Elárul magáról valamit? Bizalmat épít Önben?


Az interneten keresőkre általában jellemző, hogy türelmetlenül keresik a választ a kérdéseikre, gyorsan szeretnének választ kapni a problémáikra. Az „Üdvözöllek a weblapomon” vagy „Köszöntjük honlapunkon” típusú megszólítások teljesen általános kifejezések, az interneten kereső felhasználók számára nincs releváns információ tartalmuk. Különböző tesztek alapján megállapították, hogy egy látogató átlagosan 7 másodpercet előlegez meg egy weboldalnak arra, hogy felkeltse az érdeklődését. Ha az érdeklődést nem sikerül felkelteni, akkor a látogató elmegy (visszafordul) megnézi inkább a következő találatot és előfordulhat, hogy soha többé nem jön vissza. Lehet, hogy a honlapunkon valóban rajta van a keresett információ, de a 7 másodperc alatt ez az információt nem adtuk át a látogatónknak, így szerzett róla tudomást.  Az ilyen típusú nyitószövegek unalmasak és elavultak, értékes időt veszíthetünk el a rendelkezésünkre álló 7 másodpercből.  Az internet és az információ áradat egy szokatlanul türelmetlen viselkedést váltott ki az internetető felhasználókban. Ez a viselkedés az online világban egy új etikett kialakulásához vezetett, ami körülbelül így szól: „Gyorsan mondd, mert nincs sok időm.” Érdemes megnézni a honlapunk visszafordulási arányát, ami arról tájékoztat minket, hogy a látogatók hány százaléka hagyja el a weboldalunkat 7 másodperc alatt. A visszafordulási arányokat mutató százalékérték minél alacsonyabb, annál eredményesebben tudjuk megszólítani a honlapunk látogatóit. Általánosságban elmondható, hogy 50% fölött a honlapunkat nem tartják vonzónak a látogatóink, 30-50% között egy középszintet tudhatunk magunkénak, 30% alatt már hatékonyan fel tudjuk kelteni a látogatóink érdeklődését. A honlap készítés során, a cégek sok esetben nem fordítanak megfelelő gondot a minőségi, értékes szöveg megírására, a honlap készítő cég általában kap egy-két prospektust, egy pár szavas kulcsszólistát, a cégvezető általában kiadja az egyik alkalmazottnak, hogy küldjön át valamit a honlap fejlesztőknek, mert neki erre nincs ideje és sok honlap kivitelezés sorsa már ennél a folyamatnál megpecsételődik. A megfelelően összeállított és meggyőzően kommunikált értékes honlap szöveg (értékes tartalom) nagymértékben tudja befolyásolni a honlapunk céljainak a teljesülését, legyen az akár ajánlatkérés, internetes vásárlás, dokumentum letöltés vagy hírlevél feliratkozás. Téves elképzelés, hogy pusztán kulcsszavak megadásával optimalizált és keresőbarát honlapot lehet készíteni. A releváns kulcsszó listát be lehet ugyan állítani a weboldalaknál, de a Google, ami Magyarországon jelenleg a legelterjedtebb internetes kereső (kb. 97%-ban használják a hazai internetezők) már évek óta figyelmen kívül hagyja ezt a beállítást, mert az opció nagyon sok visszaélést eredményezett.

 

A honlapokat embereknek készítjük és nem a keresőknek, de az értékes (elsősorban szöveges) tartalom az alapja a honlap keresőben történő megtalálhatóságának.  A honlapok elkészítésére különböző technológiák állnak a rendelkezésünkre, de ha „keresőbarát” weboldalt szeretnénk, nem mindegy, hogy ezek közül a technológiák közül melyiket választjuk. A flash alapú technológiára épülő oldalak (nagyon kevés kivételtől eltekintve) a mai napig teljesen láthatatlanok a keresőmotorok számára, így a Google számára is. Előfordulhat, hogy egy flash alapú weblap elkészítéséért komoly munkadíjat fizettünk ki és a tartalom összeállításába is sok energiát fektettünk, és hiába telnek el évek az oldal publikálása óta, a lapot a keresők nem listázzák ki a találati listájukon. A honlap fejlesztés során fontos meghatározni a honlap üzleti célját és ez alapján kiválasztani a megfelelő technikát.

 

A honlap kivitelezés, szövegírás, keresőoptimalizálás megkezdése előtt érdemes lehet egy szakértő véleményét kikérni, sőt a megrendelőnek is érdemes lehet a szövegírás, weblap optimalizálás fő elveit elsajátítani, mert nagyon sok „ködösítéssel” téves és pontatlan információval lehet találkozni ezen a szakterületen.

Juhász Péter